După o controversată restructurare de post, directorul trezoreriei ING, Florin Cîţu, este pe cale să părăsească sucursala din România a băncii olandeze. Dar, în ciuda faptului că banca pierde un macroeconomist „foarte bun”, după cum îl descria chiar Mişu Negriţoiu, directorul general al ING Bank România, revista „Săptămâna Financiară” şi piaţa în general câştigă un analist de mare forţă, în situaţia în care Cîţu a fost constrâns în ultimii ani să se abţină de la a mai face comentarii şi analize.
Florin Cîţu revine în paginile „Săptămânii Financiare” într-un interviu care are ca temă problematica crizei. El consideră că în prezent Uniunea Europeană se află într-o situaţie chiar mai delicată decât Statele Unite şi că, în ciuda aparenţelor, se „joacă” cu existenţa monedei euro pe masă. Florin Cîţu mai susţine că situaţia prin care trece economia românească nu reprezintă o consecinţă a crizei actuale, precizând că nu înţelege de ce atât în România, cât şi în SUA există o obsesie pentru intervenţiile guvernamentale în favoarea susţinerii pieţei imobiliare. De altfel, el atrage atenţia că Programul „Prima Casă” este doar un mod prin care statul român capătă „posibilitatea” de a deveni proprietarul unor apartamente, pe care apoi va fi nevoit să le valorifice.
Nu am mai discutat din 2008. De atunci s-au întâmplat multe, atât pe plan local, cât şi internaţional. Ce v-a atras atenţia în aceşti trei ani în care aţi lipsit din paginile publicaţiei noastre?
Pe plan global avem o schimbare de poli de putere. China se apropie tot mai mult de postura din care va putea domina economia mondială în detrimentul Statelor Unite şi Uniunii Europene. Iar de cum va fi gestionată această tranziţie depinde dinamica următorului ciclu de creştere economică.
Intrând în detalii, Statele Unite se confruntă cu o datorie publică fără precedent, care sporeşte riscul de scădere a ratingului pentru această ţară. Nu cred că SUA se află foarte aproape de acest scenariu, însă dezechilibrele provocate de relaxarea monetară (Quantitative Easing 1 şi 2) sunt reale – hazard moral, inflaţie, dobânzi reale mari, deprecierea dolarului – şi nu cred că pot fi evitate pe termen mediu şi lung. În ceea ce o priveşte, Uniunea Europeană se confruntă cu o situaţie şi mai complicată, mai ales zona euro. Aici, după scăderea ratingului de ţară pentru Grecia, Spania, Irlanda şi Portugalia, a crescut enorm presiunea pe însăşi existenţa monedei euro.
Ştiu că este greu de imaginat acum dispariţia monedei unice, dar istoria economică e plină de sisteme monetare care au dat greş. Cred că în prima fază vom asista la o schimbare a componenţei ţărilor din zona euro, şi asta destul de rapid, în următorii 5 ani. În fine, Asia a fost dominată în ultimii ani de dezvoltarea economiei chineze. Iar acum această zonă economică este testată de seismele devastatoare din Japonia, care pun la încercare chiar stabilitatea economică globală. Peste tot vor trebui să fie luate decizii care-i vor avantaja pe unii şi-i vor dezavantaja pe alţii, pentru că resursele sunt limitate.
Statele Unite consideraţi că au luat cele mai bune decizii de a ieşi din criză?
În primă fază cred că da, apoi nu. În 2007 şi 2008, SUA s-au confruntat cu o criză de lichiditate. De aceea reducerea dobânzilor şi relaxarea fiscală au constituit cel mai bun răspuns pentru acel moment. Totuşi, nu pot fi de acord cu decizia de a cheltui banii publici pentru salvarea unor instituţii financiare şi a industriei auto, mai ales că nu au fost salvate toate instituţiile financiare. Nici cu aceea de a injecta mai multă şi mai multă lichiditate în sistem – relaxările cantitative 1 şi 2 -, când economia nu-şi revine.
Nu sunt adeptul reîntoarcerii peste noapte a dobânzilor la 5%, însă cred cu tărie că perioadele lungi cu dobânzi aproape de zero sau negative sunt foarte periculoase. Asta pentru că reprezintă doar o invitaţie la cheltuieli şi la investiţii iresponsabile. De fapt, cred că acesta este drumul care duce de la o criză la alta.
Să trecem la UE. Cum vedeţi situaţia de aici, mai ales că spre această zonă se îndreaptă peste două treimi din exporturile României?
Uniunea Europeană a folosit aceeaşi reţetă testată în Statele Unite pentru a contracara primele efecte ale crizei economice. Deşi cu întârziere, am văzut atât relaxare monetară şi scăderea dobânzilor, cât şi relaxare fiscală. Ca şi în cazul SUA, cred că acesta era răspunsul firesc în faţa crizei de lichiditate. Dar, ca şi acolo, după ce lucrurile nu s-au îmbunătăţit, deciziile ulterioare sunt doar soluţii pe termen scurt cu repercusiuni majore pe termen lung. În Europa, cea mai mare problemă o reprezintă ţările cu datorii publice majore din interiorul zonei euro. Soluţia de a finanţa aceste deficite din bani europeni, la dobânzi preferenţiale, poate că este o soluţie pe termen scurt. Dar fără reforme fiscale, atât la nivel de ţară, cât şi la cel de uniune, problema deficitelor în zona euro rămâne şi nu va duce decât la creşterea acestora. Riscurile imediate sunt reprezentate de inflaţie şi dobânzi mai mari, însă pe termen mediu se pun în pericol, reiterez, stabilitatea şi existenţa monedei unice.
Iar reformele fiscale, în acest caz tăierile agresive de cheltuieli bugetare, sunt cel mai dificil de implementat, pentru că se transpun în costuri reale pentru populaţie şi mai ales pentru populaţia săracă. Atât timp cât zona euro este doar o uniune monetară, zilele euro, în forma actuală, sunt numărate. Este nevoie de o uniune fiscală la nivelul zonei euro, chiar dacă acest lucru este dificil de implementat. Avem în faţă ţări cu coduri ale muncii diferite, cu atitudini diferite faţă de muncă, cu vârste de pensionare diferite etc. Va fi greu să le explici la nesfârşit muncitorilor din Hamburg că ei trebuie să muncească până la 65 de ani ca să plătească pentru cei care ies la pensie la 56 de ani în alte ţări. În faţa acestor dificultăţi şi având în vedere mărimea actuală a deficitelor fiscale, cred că pentru unele ţări ar fi mai bine să iasă din zona euro, ţinând cont de costurile pe care populaţia ar trebui să le suporte. Problemele acestor ţări nu au început cu intrarea în zona euro, ele sunt mult mai vechi, dar aderarea la moneda euro a amplificat aceste probleme şi nici nu oferă soluţii imediate.
În acest context economic complicat, cum s-a descurcat economia României?
Situaţia în care se află România astăzi nu este o consecinţă a crizei economice actuale. Începuturile se găsesc în politicile economice din prima parte a anilor ‘90. Înrăutăţirea s-a produs imediat după aderarea la Uniunea Europeană. Până la aderare, României i-a lipsit disciplina financiară, în afara situaţiilor în care acordurile cu Fondul Monetar Internaţional au încercat, prin constrângeri, să impună o astfel de disciplină. După ruperea acordului cu FMI, în 2004, şi mai ales după garantarea aderării la UE, în 2007, disciplina în ceea ce priveşte cheltuirea banului public a fost ignorată. Iar odată intraţi în UE, accesul la finanţări a devenit mult mai facil, oferind statului român posibilitatea să se întindă mult mai mult decât dacă ar fi avut de respectat o ţintă credibilă de aderare la zona euro, de exemplu.
Există trei mari capitole în istoria economică a României după 1990. Primul s-a încheiat cu criza din 1999, al doilea s-a finalizat în 2008, iar cel de-al treilea, în derulare acum, se va sfârşi în 2012-2013. Analiza acestor „cicluri” va trebui să fie mult mai aprofundată decât o putem face noi astăzi. Referitor la ultimul capitol, cel de după 2008, faptul că economia României a făcut faţă cu succes crizei economice este mai mult o aparenţă pentru că în realitate cred că şocul suferit în 2009 şi 2010 va fi greu de eliminat prin politicile economice actuale. Înţeleg că în momente de criză se pot lua decizii greşite, mai ales atunci când nu există experienţa altor crize. Dar nu pot să înţeleg, atât în România, cât şi în Statele Unite, obsesia pentru intervenţiile guvernamentale în favoarea susţinerii pieţei imobiliare. Deşi în România o mare parte din problemă a fost dependenţa creşterii economice de piaţa imobiliară şi creşterea datoriei private nesustenabil, ca urmare a politicilor de încurajare a creditului imobiliar, în special, şi a creditului în general, una dintre primele decizii politice de a sprijini economia românească a fost Programul „Prima Casă”. Un program prin care statul român are „posibilitatea” de a deveni proprietarul unor apartamente, pe care apoi să fie nevoit să le valorifice. Creditul şi piaţa imobiliară nu pot fi utilizate drept panaceu pentru rezolvarea problemelor din economia României.
Şi mai surprinzător decât încercarea de a conserva preţul activelor imobiliare după model american a fost răspunsul politicii fiscale în faţa crizei. După ce în primă instanţă au stopat plăţile către agenţii economici, autorităţile fiscale au continuat să trateze cu lipsă de luciditate problematica crizei şi, în loc să relaxeze fiscalitatea, au crescut în vara anului trecut taxa pe valoarea adăugată. Şirul de decizii eronate – creşterea CAS, introducerea impozitului minim, escaladarea arieratelor, majorarea TVA – a dus, din păcate, la o contracţie economică abruptă în 2009, fenomen care a continuat în 2010 şi nu cred că fără stimuli fiscali vom ieşi din recesiune în 2011.